DutchEnglishFrenchGerman
Terug naar klantverhalen

Social Request? – Even Apeldoorn bellen!

“In samenwerking met Cloudoe is in zeer korte tijd een tijdelijk call center gerealiseerd voor 200 medewerkers.”
Nienke Groenewoud – Projectmanager Centraal Beheer Achmea

Op zondag 24 december 2017 werkten ruim 200 vrijwilligers tijdens de slotactie in een tijdelijke call center in het bedrijfsrestaurant van Centraal Beheer, onderdeel van Achmea, bij het verwerken van de laatste giften en donaties.

Even Apeldoorn bellen
“Een project als het Glazen Huis in Apeldoorn: het was ondenkbaar om daar niet aan mee te doen,” vertelt Nienke Groenewoud van Centraal Beheer Achmea. “Wij zijn partner van de gemeente en hebben daarom contact gezocht met 3FM en het Rode Kruis. We hebben tenslotte veel kennis en ervaring in huis en een mooie locatie. En dat onze slogan ‘Even Apeldoorn bellen’ naadloos bij deze actie past is mooi meegenomen.” Serious Request heeft een eigen call center tijdens de actie maar er was behoefte aan extra capaciteit tijdens het slot van de actie. Dan wordt het telefoonnummer extra gepromoot en is alles er op gericht om de laatste bedragen binnen te krijgen.

Tijdelijk contactcenter
Het eind van het jaar is voor ons contact center de drukste en belangrijkste periode van het jaar in verband met de ziektekostenverzekeringen. Dan wordt er met de techniek geen enkel risico genomen en niets bijzonders gedaan. De oplossing kwam in overleg met leverancier Genesys samen met hun partner Cloudoe. Ook zij waren direct enthousiast voor het het goede doel van Serious Request en stelden een tijdelijk Cloud contact center voor op basis van Genesys Cloud. In samenwerking met onze Genesys Cloud partner Cloudoe is in zeer korte tijd een tijdelijk call center gerealiseerd voor 200 medewerkers.

Cloud to the rescue
Het enorme bedrijfsrestaurant is door Cloudoe in twee dagen omgebouwd tot contact center. Qua hardware zijn alleen laptops en headsets nodig. “Genesys Cloud is schaalbaar, betrouwbaar en secure; Ideaal voor Serious Request.” De tafels worden opgesteld in lange rijen en iedere plek krijgt een laptop met headset, via internet verbonden met PureCloud. Het doet een beetje denken aan de tentamenzalen van vroeger.

Kerstavond
Op zondag 24 december druppelen de 200 vrijwilligers aan het eind van de middag het bedrijfsrestaurant van Centraal Beheer binnen. De meesten zijn medewerkers van Achmea en familieleden maar ook vrijwilligers van Genesys en het Rode Kruis schuiven aan. Centraal Beheer zorgt voor een goedgevulde maag met een uitstekend kerstdiner en er is een korte instructie voor het aannemen van de gesprekken en de verwerking van de donaties. 

Vrijwilligers van Cloudoe staan stand-by voor de technische ondersteuning, goed herkenbaar in hun rode shirts met daarop in grote letters ‘Even Apeldoorn bellen’. Daarna nemen de eerste vrijwilligers plaats achter de laptops en oefenen ze alvast even met de het systeem. Van degenen die straks bellen noteren zij naam, gegevens en donaties op een speciaal platform waarna het omgezet wordt in een machtiging. Zo weet Serious Request zeker dat het toegezegde geld ook echt gestort wordt.

De lijnen gaan open
En dan gaan de telefoonlijnen naar deze locatie open. Van ontspannen geroezemoes draait de sfeer om naar geconcentreerd bellen en noteren van kleine en grote bedragen. Heel af en toe gaat er een hand omhoog als teken dat hulp nodig is en snelt een rood shirt toe. Er wordt volop gebeld maar de capaciteit is ruim voldoende. Om 21.00 uur gaan de lijnen dicht en wordt bekend dat Serious Request dit jaar ruim 5 miljoen Euro heeft opgeleverd voor het project van het Rode Kruis waarin vluchtelingen worden herenigd met hun familie.

Over Serious Request
Met 3FM Serious Request zet NPO 3FM zich in samenwerking met het Rode Kruis ieder jaar in voor een stille ramp. In de week voor de kerstdagen sluiten 3FM DJ’s zich zes dagen lang op in een glazen radiostudio ergens op een plein in een Nederlandse stad. Zij eten die dagen niets en maken 24 uur per dag live radio en televisie en zijn online te volgen.

Organisatie
Centraal Beheer Achmea zorgde voor de locatie en de laptops en headsets. Genesys stelde belangeloos het platform Genesys Cloud beschikbaar. Cloudoe deed de implementatie en installeerde de 200 laptops en werkplekken. KPN verzorgde de internetverbinding.