
De CX-trends voor 2026 🚀
2026 wordt een jaar waarin organisaties opnieuw kijken naar de manier waarop klantcontact waarde toevoegt. De afgelopen jaren draaide het vooral om snelheid en digitalisering. In 2026 ligt de focus op slimme inzet van AI, duidelijke resultaten en kwaliteit in elk contactmoment. Technologie ondersteunt en mensen maken het verschil.
We nemen je graag mee in de belangrijkste trends voor het aankomende jaar:
Trend 1: Virtual agents nemen het eenvoudige werk over 🤖
AI- en virtuele agents nemen in 2026 nog meer eenvoudige, herhaalbare vragen over. Je kan hierbij denken aan adreswijzigingen of orderstatussen. De virtuele agents worden steeds slimmer en zullen in staat zijn om zelf acties uit te voeren. Een van de voordelen hiervan is dat de wachttijd vermindert Hierdoor krijgt de menselijke agent meer ruimte voor de lastige vragen Organisaties zullen meer gaan investeren in trainingen en ontwikkeling van hun agents, maar waarom? Door de menselijke agents meer empathie en echte aandacht te laten realiseren, zorgen de menselijke agents dat er meer waarde toegevoegd wordt voor een klant.
Trend 2: Het resultaat telt 🏆
Het belangrijkste voor 2026 is dat het resultaat telt. Worden klanten ook echt geholpen? Leveren we de waarde die er echt toe doet? Een voorbeeld hiervan is gamifacation. Je beloont je medewerkers door middel van positieve resultaten.
Trend 3: AI wordt proactief envoorspellend 🔮
AI gaat de problemen voor zijn. Met behulp van analytics herkent AI patronen en signaleert de knelpunten voordat klanten zelf contact opnemen. Hierdoor ontstaat er meer rust en een fijnere omgeving voor klanten, maar zeker niet te vergeten ook voor medewerkers.
Trend 4: Van data naar relevante klantbeleving 📈
Klanten verwachten dat organisaties weten wie ze zijn. Met de juiste inzet van data kunnen bedrijven gepersonaliseerde ervaringen bieden: op het juiste moment, via het juiste kanaal, met de juiste toon.
Trend 5: Cx als mindset in de hele organisatie 🧡
Steeds meer organisaties erkennen dat klantbeleving verweven moet zijn in elke laag van je bedrijf, CX is geen taakvan één afdeling. Van marketing en IT tot HR en strategie: elke beslissing beïnvloedt de klant.
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? We vertellen je graag meer, neem gerust contact met ons op!